Skrevet av Laura, digital designer i Webcode.

Året er på hell og jeg har kikket i min digitale krystallkule. Jeg våger å spå 7 webdesigntrender i 2017.

  1. Begrepet digital identitet
  2. Mer skreddersøm
  3. Desktop først
  4. Videobakgrunner
  5. Mindre dilldall
  6. Mål og mening
  7. Noe helt nytt

edm-christmas-new-year

Først: Hva har vært hipt i 2016?

Mikrointeraksjoner. De små interaksjonene som skjer mellom de litt større interaksjonene. En knapp som skifter farge for å vise at den er trykket på. Et «pling» som sier ifra om en ny kommentar. Et hamburgerikon som animeres om fra tre streker til et kryss.

Minimalisme. I 2016 har mange strippet bort alt som er unødvendig for å få fokus på det viktige. Innhold skal jo komme først.

Innhold først. Content is King. I 2016 har vi designet utifra innholdet.

Flat + Material design hybrid. Material design ble lansert av Google, og har nok vært en reaksjon på at det ble for enkelt med flat design (som igjen var en reaksjon på at webdesign hadde blitt for detaljert og overdrev bruk at dropshadows og gradienter m.m.). Mange har adoptert en hybrid som standard.

Mye scrolling. I 2016 har vi scrollet ganske mange kilometer mer enn for 10 år siden. Vi er ikke lenger redd for å plassere innhold under «the fold».

Scroll-animasjoner og parallax.  En del av de kilometerne vi har scrollet har inkludert parallax og scrollanimasjoner.

Høyoppløst og fullbreddes foto. Hvis en nettside ikke bruker hele skjermbredden idag, er det «bare så 2015».

 

Hva forventes av en nettside i 2017?

  • Mobilvennlig.
  • Kommunisere riktig.
  • Gi inntrykk av kvalitet og pålitelighet.
  • Skal laste så raskt som mulig.

 

Hva kommer vi til å se mindre av i 2017?

Parallax. Wow-effekten er ikke like stor lenger.

Dårlige stockphotos. Brukerne forventer originalitet.

Karuseller. De er fortsatt dårlige for SEO og sidelastning. Og brukervennlighet.

 

 

7 viktige punkter innen webdesign i 2017:


 

1. Digital identitet

I 2017 tror jeg det blir fokus på begrepet digital identitet. For meg handler det om hvordan en merkevares identitet skapes og oppfattes i den digitale verden. Gjør du et Google-søk idag er det ikke mange treff du får på begrepet.

Hvordan gjennomføres den visuelle profilen på digitale flater som nettside, bannere og sosiale medier? Hvordan kommuniserer merkevaren på digitale flater i tekst, tale og lyd? Helt ned til detaljer som logisk domenenavn, brukernavn i sosiale medier og brukervennligheten på nettsiden. Merkevarens personlighet bør tas riktig og profesjonelt ut i den digitale verden også.

 

2. Mer skreddersøm

Nettsider og landingssider blir viktigere og viktigere… og viktigere. Derfor tror jeg de vil bli tildelt større budsjetter og det vil bli satt mer fokus på brukervennlighet, originalitet og teknisk optimalisering. Da må nettsider og landingssider lages spesielt for hver enkelt kunde eller merkevare – den må skreddersys.

 

3. Desktop først

Dette har omtrent ikke vært lov å si i bransjen. Mobilbruk kommer til å dominere. Men det er lett å oversette et desktopdesign til tablet og mobil når man har full oversikt over alle elementer og kreativiteten er tatt helt ut. Brukerne forventer å finne den samme informasjonen og ikke få en helt annen og altfor enkel versjon servert bare fordi de kommer fra mobil…

…men design for mobil er KJEMPEVIKTIG og skal vies mye mer tid og oppmerksomhet (se gjerne punkt 2. om skreddersøm og økte budsjetter). Så dette er ikke det samme som «mobil til slutt» og «mobil i siste liten».

 

4. Videobakgrunner

Bildekaruseller kan erstattes av videobakgrunner (uten lyd – bildekaruseller hadde heller ikke lyd). Krystallkula mi sier at dette blir mer populært, men det kan være en kortvarig trend som blir erstattet av noe annet så snart det har mistet wow-effekten. Her i Webcode skal vi finne ut hva brukerne mener ved å A/B-teste.

 

5. Mindre dill-dall, raskere lasting.

Ser vi nå tendensen til at bruken av unødvendige animasjoner og overganger minsker? I 2017 er det få gyldige unnskyldninger for at en nettside er treg å laste. Det vil føre til at det spares inn på kilobytes alle steder de kan unnværes. Dessuten kan en visuell loading-funksjon gjøre at nettsiden både føles tregere og lastes tregere.

Faktisk så tror jeg at det visuelle kan ha noe å si for hvor rask en nettside oppleves. Føles en nettside for eksempel lettere med et tynt skriftssnitt fremfor ett i fet? Eller er det ett fett?

 

6. Mål og mening

Tydelig navigasjon, call to actions, brukeropplevelser. Nettsider skal heller ikke i 2017 kun være pene firmapresentasjoner. De skal fungere godt og de skal lykkes.

 

7. Noe helt nytt!

Jeg tror vi kommer til å se noen helt nye fenomener vokse frem i 2017. Stikkord er kunstig intelligens, VR og big data. Jeg tror nettsider blir mer inkomporerte med den fysiske verden.

Responsivt webdesign tilpasser seg ulike skjermstørrelser. Kanskje nettsider i større grad vil tilpasse seg brukeren også? En 12-åring og en 72-åring har nok ulike behov og ønsker til en nettside, og ser etter ulike ting i en nettbutikk for eksempel.

 

Laura la Cour Andresen

Digital designer

laura@webcode.no

(+47)93025658

Relaterte blogginlegg

Snarveier