Eksperimenter med Adwords

Hvilken vei skal du ta kampanjen din?
Visste du at Google Adwords har funksjonalitet for å A/B teste kampanjer?

I digital markedsføring handler det mye om de tre store T´ene, test, test og test.
Google Adwords har mange justeringsmuligheter og algoritmene vil hele tiden jobbe for at din konto skal oppnå best mulig resultat. Noen ganger kan det likevel i denne galskapen mangfoldet være vanskelig å vite hvor godt kampanjen din egentlig presterer. Det kan virke skummelt å endre ett oppsett som fungerer, men likevel er det nesten alltid mulig å forbedre en kampanje. For hvem vil vel egentlig rote til noe som allerede fungerer?

Så hvordan kan man vite at endringer man gjør fungerer, uten å rote til det som allerede kjører? Mange driver i sesongbetonte bransjer, og sammenlikningsgrunnlaget er ofte forrige periode, eller fjoråret. Det er alltid spennende å måle seg mot historiske tall, men ofte kan det gi et skjevt bilde. Det kan være mange forhold som påvirker, alt fra vær og vind til konkurranse og andre kommersielle aktiviteter i markedet. Derfor er det viktig å kunne sammenlikne på så likt grunnlag som mulig. Eksperimenter i Adwords kan være løsningen.

I Google Adwords finnes det metoder for å A/B teste kampanjer. Man kan opprette et utkast, en slags kladd hvor man lager et eksperiment som er et alternativt oppsett. Det vil si at du kan måle din nåværende kampanje, mot en alternativt versjon. I eksperimentet kan du justere bud, strategier og mye annet for så å fordele trafikk mellom det opprinnelige oppsettet og eksperimentet.

Bilde fra Adwords
Her kan man da fortløpende følge resultatene for å se hvilket oppsett som fungerer best.
Det er flere måleparametre som kan sammenliknes, blant annet klikk, visninger, pris pr. klikk, plasseringer, og selvfølgelig konverteringer. Man kan når som helst avslutte eksperimentet, og velge om man vil bruke det nye oppsettet eller gå tilbake til det opprinnelige. Med A/B testing kan man da drive effektiv og kontinuerlig forbedring på kampanjene for å sikre best mulig resultat. Er du ny eller erfaren på Adwords kan du høre med oss om hvordan vi kan optimalisere dine kampanjer.

Jørgen Hestås

Senior digital rådgiver

jorgen@webcode.no

(+47)99 79 98 57

Nerdometer:
Nivå :8

(Vi har laget vår egen nerdeskala slik at du som leser bloggen lett kan se hvor nerdete stoffet er…)

Relaterte blogginlegg

Kommende kurs

22

august 2017

Kurs i digital markedsføring – Mandal

Bli en digital ener

Bli en digital ener

Varighet: 5

Anbefalt for: Nybegynnere

23

august 2017

Kurs i digital markedsføring – Kristiansand

Bli en digital ener

Bli en digital ener

Varighet: 5

Anbefalt for: Nybegynnere

24

august 2017

Kurs i annonsering på Facebook, Introduksjon – Mandal

Vil du få nye kunder på en effektiv måte?

Vil du få nye kunder på en effektiv måte?

Varighet: 3

Anbefalt for: Nybegynnere

Snarveier