11. januar i år gikk Mark Zuckerberg ut med nyheten om at Facebook gjør drastiske endringer i algoritmene som styrer hva vi ser i nyhetsfeeden vår.

Videoer og innhold fra bedrifter, merkevarer og mediehus har eksplodert de siste årene og har for mange ført til en mer passiv bruk av plattformen. For å få has på denne utviklingen skal vi snart få se mer av venners aktiviteter, lokale nyhetskilder og innhold av høy kvalitet. Innhold som skaper samtaler og dialog som er meningsfull.

Bunnlinjen? Facebook vil skape mer verdi for brukerne sine.

Organisk rekkevidde reduseres

Det store minuset er at innlegg fra bedrifter og nyhetskilder blir nedprioritert og vil få mindre synlighet enn før. Det stiller høyere krav til hvordan vi jobber med Facebook fremover og det er viktigere enn noen gang å ha en strategi på hvordan vi jobber med innholdet vårt.
Det er ingen andre plattformer i verden hvor man kan nå flere mennesker samtidig, eller målrette mer nøyaktig, enn man gjør på Facebook.  Derfor har endringen naturlig nok vekket sterke reaksjoner og det har i ukesvis blitt spekulert høyt og lavt rundt hvordan man kan jobbe seg rundt algoritmene.

Jeg sover like godt om natten. Det er ikke første gang Facebook har gjort store endringer som har påvirket oss som markedsførere. Dette grepet tror jeg er helt nødvendig for at Facebook skal beholde sin posisjon og at vi til slutt vil få mer igjen for annonsekronene våre likevel.

Hva gjør vi?

Vi må jobbe med Facebook på en måte som er bærekraftig og vil vare lenger enn frem til Facebook endrer algoritmene sine igjen. Vi kan ta Zuckerberg på kornet og begynne med flere livesendinger fordi det skaper samhandling, eller jobbe med grupper og communities fordi de får mer synlighet enn sider. Det er gode tips og denne bloggposten kunne inneholdt en rekke av disse, men jeg tror vi må endre noe mer grunnleggende i tankegangen vår for å vinne kampen om visningene.

Skap faktisk verdi
Som merkevare vet du hva som er viktig for deg å formidle. Men hva er egentlig interessant for målgruppen din? Vi er ofte litt for opptatt av hva VI ønsker å si, ikke like mye hva følgerne våre vil høre. Tenk på hva som er grunnen til at følgerne dine har klikket “Like» på siden din i utgangspunktet. Hva slags innhold vil tilføre en verdi for dem?
Den gamle tankegangen om at vi må ha minst 4 innlegg i uken kan vi skrote. Det er mye bedre med ett godt gjennomtenkt innlegg i uken eller hver 14. dag – enn å bruke tid og krefter på x antall innlegg som svært få ser. Vet du at målgruppen din foretrekker video, lag mer video. Vet du at målgruppen din stort sett er på mobil, pass på at alt du deler er optimalisert for mobil.
Så tenk kvalitet fremfor kvantitet. Det vil gjøre deg mer relevant for målgruppen og garantert skape mer engasjement, større synlighet og gi mer av handlingene du ønsker.

Engasjer deg i målgruppen din
Å være synlig på Facebook handler om mer enn å poste innlegg og sette opp annonser.
Vær tilstede, gå i dialog og vis målgruppen din at du bryr deg. Snakk gjerne med folk utenfor ditt eget kommentarfelt. DET er synlighet.

Kontakt oss dersom du ønsker hjelp til å sette opp en strategi for din bedrift på Facebook. 
Vi tar gjerne en helt uforpliktende prat!

Malin Schulze

Fagansvarlig netthandel

malin@webcode.no

(+47)41355547

Nerdometer:
Nivå :2

(Vi har laget vår egen nerdeskala slik at du som leser bloggen lett kan se hvor nerdete stoffet er…)

Relaterte blogginlegg

Kommende kurs

20

september 2018

Kurs i digital markedsføring – Mandal

Bli en digital ener

Bli en digital ener

Varighet: 5

Anbefalt for: Nybegynnere

18

oktober 2018

Kurs i nyhetsbrev/Mailchimp – Mandal

Skap verdi ved hjelp av kundedata

Skap verdi ved hjelp av kundedata

Varighet: 3

Anbefalt for: Markedsavdeling og/eller ansatte med ansvar for markedsføring/salg eller analyse.

Snarveier