Første eller siste klikk

I de fleste tilfeller er et salg en del av en prosess med flere ledd. Google Analytics er et kraftig verktøy som kan avdekke mange av disse leddene og gi deg en bedre forståelse av effekten av din digitale markedsføring. Her er noen viktige tips.

Digitalt er det meste målbart, og har man Google Analytics installert på nettsiden, har man et svært presist verktøy tilgjengelig. Konverteringer er svært viktig å måle. En konvertering kan være så mangt, det enkleste er salg. Men det kan også være gjennomføring av et kontaktskjema, klikk på telefonnummer, klikk på e-post eller et annet kriterium som er viktig for din målsetting. Annonserer man digitalt bør man alltid definere hva man forsøker å oppnå, for deretter finne en metode for å måle det. Det skal være enkelt å påvise om annonseringen er lønnsom.

Kjedereaksjon

De fleste konverteringer og kanskje særlig salg avhenger av mange ledd. Det er ikke alltid man handler på første forsøk, noen ganger sjekker man priser, må tenke litt, vente til man har råd osv. I Google Analytics har man mulighet til å se hvor lang tid det tar fra første besøk til man faktisk handler. Dette er spennende data som kan fortelle mye om handlemønsteret til dine kunder.

Bilde som viser tiden fra første besøk til transaksjon

Bilde som viser tiden fra første besøk til transaksjon

Man kan se hvor mange besøk på nettstedet som må til før det blir en transaksjon. Man kan også se hvor mange besøk kundene dine har før de handler. Som dere ser av bildene er det langtifra alt som skjer på direkten. Denne dataen kan brukes til mye, både nettsideforbedringer, men også for å se samspillet mellom flere av trafikkanalene inn til siden.

Bilde som viser de ulike veiene til en transaksjon

Attribusjon. Last Click vs. First Click.

I digital markedsføring vil kilden til en konvertering ofte være knyttet opp til «siste klikk». Som i praksis betyr, hvor du kom fra den gangen du faktisk handlet. Men i de aller fleste tilfeller vil salget henge sammen med tidligere aktivitet. Man har kanskje sett annonser på Facebook og deretter søkt, klikket seg inn via en Google annonse tidligere osv. Et salg hører altså ofte sammen med tidligere aktivitet. For å kunne se disse sammenhengene har man i Google Analytics noe som heter «attribusjon».  Her kan man sette opp og sammenlikne forskjellige metoder for å beregne konverteringer på. Slike sammenlikninger kan gi et bedre bilde av hvor salgene faktisk stammer fra.
En sammenlikning vi ofte bruker er «siste klikk», mot «første klikk». Første klikk forteller hvor du kom fra første gangen du besøkte nettstedet, selve opprinnelsen til konverteringen. En slik sammenlikning er illustrert i bildet. Dette bilder viser f.eks at direktetrafikk sjeldent er første introduksjon til nettstedet.
Google Analytics, Last click VS First Click,
Alle skjermbildene som er vist her kan dere selv finne i Google Analytics. De representerer verdifull innsikt for alle som driver nettbutikk eller bruker nettet kommersielt. Ta gjerne en kikk selv på dine data, kontakt oss så kan vi sammen se hvor dine salg kommer fra, og kanskje avdekke endel nye muligheter på veien.

Jørgen Hestås

Senior digital rådgiver

jorgen@webcode.no

(+47)99 79 98 57

Nerdometer:
Nivå :7

(Vi har laget vår egen nerdeskala slik at du som leser bloggen lett kan se hvor nerdete stoffet er…)

Relaterte blogginlegg

Kommende kurs

22

august 2017

Kurs i digital markedsføring – Mandal

Bli en digital ener

Bli en digital ener

Varighet: 5

Anbefalt for: Nybegynnere

23

august 2017

Kurs i digital markedsføring – Kristiansand

Bli en digital ener

Bli en digital ener

Varighet: 5

Anbefalt for: Nybegynnere

24

august 2017

Kurs i annonsering på Facebook, Introduksjon – Mandal

Vil du få nye kunder på en effektiv måte?

Vil du få nye kunder på en effektiv måte?

Varighet: 3

Anbefalt for: Nybegynnere

Snarveier