Har du blitt inspirert til å kjøpe noe eller få mer informasjon om et produkt på Instagram?

Instagram er større enn noen gang og anses som det største sosiale mediumet hvor vi leter etter inspirasjon.
I tillegg til Pinterest tyr man til Instagram når man skal finne inspirasjon til interiør, husbygging, ferier, reiser, aktiviteter, trening, mote og mye annet. Det søkes stadig mer på hashtags og man kan også følge hashtags for å finne sine favorittbilder.

Men hva hvis en person ser på bildet ditt, blir inspirert og får lyst å kjøpe produktet?

Hva er Instagram Shopping?

Instagram shopping er en funksjon som bedrifter med nettbutikker kan bruke. Den lar deg nemlig tagge produkter på samme måte som personer.

Dersom man trykker på produktet får man oppgitt informasjon og pris, og man kan trykke seg videre til en ekstern nettbutikk for å kjøpe produktet. Genialt!

 

Bruker din bedrift Instagram og legger ut bilder av produkter dere leverer, bør dere absolutt benytte dere av muligheten til å tagge produktene for å gi kunden pris og mer informasjon.

En hvilken som helst bedrift kan benytte seg av shoppe-funksjonen så lenge de har en underliggende netthandelsløsning og en Facebook-side.

Bruker dere Facebook butikk funksjonen vil taggen i Instagram gå til produktet i Facebook-butikken og man kan kjøpe der, eller trykke seg videre til nettbutikken for å gjennomføre kjøpet. Har dere ambassadører eller influencere som markedsfører produkter for dere, kan de også tagge produktene.

Instagram shopping illustrasjon handlebag ikon

Har du sett bilder på Instagram med dette “veske/handlebag” symbolet i hjørnet, kan du klikke på det, få informasjon om produktet og kjøpe det om ønskelig. Det er Instagram shopping!

 

Hvordan komme i gang med Instagram Shopping?

Det er visse kriterier man må oppfylle for å kunne bruke Instagram Shopping:

  • Du må ha en bedriftskonto på Instagram
  • Du må ha en nettbutikk eller Facebook butikk
  • Du må ha en Facebook side
  • Bedriftsprofilen din på Instagram må være koblet sammen med bedriftens Facebook side
  • Bedriftsprofilen din må være knyttet til en Facebook-katalog.
  • Du kan opprette og administrere kataloger i Facebook Business Manager eller legge til en «butikk» på Facebook-siden din.
  • Produktene du selger må oppfylle Instagrams retningslinjer

Når du oppfyller disse kravene kan det ta et par dager før du blir godkjent. Når Instagram har gitt deg tilgang til funksjonen slår du på produkttagging under   Innstillinger.

Salgsutløsende

Det er ikke bare god markedsføring å bruke Instagram shopping, det er også veldig salgsutløsende. Det er kort vei fra inspirasjon og behov til muligheten for kjøp. Legger man ut bilder av produkter som man selger på Instagram uten Instagram Shopping, må den potensielle kunden gjennom flere ledd for å komme til det aktuelle produktet.

Kanskje må man gå ut av Instagram, inn i nettbutikken og deretter lete etter produktet. Eller følge en link i Instagram-biografien; da må man gå ut av bildet og inn på forsiden.

Gjennom disse stegene mister man altfor mange potensielle kunder på veien.

Gjør derfor veien kortest mulig for potensielle kunder, ikke bare for at de skal kjøpe, men for at de skal få mer produktinformasjon raskt.

 

Ønsker du hjelp til å komme i gang med Instagram Shopping? Ta kontakt med oss.

Caroline Sørensen

Digital markedsfører

caroline@webcode.no

(+47)95967680

Nerdometer:
Nivå :4

(Vi har laget vår egen nerdeskala slik at du som leser bloggen lett kan se hvor nerdete stoffet er…)

Relaterte blogginlegg

Snarveier