De siste årene har det vært mye snakk om viktigheten av søkemotoroptimalisering, men fortsatt er det ganske få bedrifter i Norge som er skikkelig gode på dette. SEO er et omfattende og bredt tema og det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte.

Hva er søkemotoroptimalisering og hvorfor er det egentlig så viktig?

Tiden der vi kunne stole på jungeltelegrafen er forbi, og vi må innse at lojaliteten gradvis forsvinner til Google. Ettersom stadig flere handler sine varer og tjenester på nettet, blir det også viktigere å rangere høyt og synliggjøre seg i havet av aktører der ute. For å klare dette er det essensielt å fokusere på søkemotoroptimalisering.

Kort forklart handler søkemotoroptimalisering (SEO) om å påvirke synligheten til en nettside i det organiske søkeresultatet, slik at flest mulig brukere skal finne frem til nettsiden din når de søker etter dine varer eller tjenester.

 

  Det organiske søkeresultatet starter under de betalte annonsene i et søkeresultat

Det organiske søkeresultatet på Google

 

Søkemotoroptimalisering/SEO er altså et samlingsbegrep for en hel haug med forskjellige metoder, prosesser og strategier for å få dette til.

For noen år siden var nøkkelen til SEO å fylle nettsiden med flest mulig relevante søkeord, noe som førte til at brukeropplevelsen ofte ble ofret for en god plassering i søkeresultatet.

Dette ville Google ha slutt på og gjorde mange strategiske endringer som gjør at søkemotoroptimalisering i dag er mye mer komplisert og omfattende.

Endringene medførte at søkemotoroptimalisering i mye større grad handler om:

  • Brukeropplevelse og brukervennlighet
  • Relevant innhold og kvalitet på innhold
  • Deling på sosiale medier
  • Antall eksterne lenker som leder til din nettside, og ikke minst kvaliteten på disse.

 

Bildet av hva som inngår i SEO. Analyse, innhold, web, markedsflring, inngående lenker, rangering, trafikk, søkeord, design, HTML
SEO har endret seg enormt mye de seneste årene og er en sammensetning av flere ulike faktorer

 

Hvorfor skal du bruke din dyrebare tid på SEO?

Har du en nettside er som regel målet å få flest mulig besøkende for å kjøpe dine produkter/varer, lese dine innlegg, dele dine oppskrifter eller bestille tjenestene du tilbyr.

Realiteten er at de aller færreste utnytter sitt fulle potensiale når det kommer til organisk trafikk.

Tenk deg at din bedrift får 700 besøkende hver måned fra organiske søk. Ved å gjennomføre SEO tiltak ser vi ofte at trafikken har potensiale til å stige med flere hundre prosent!

Så hvorfor ikke utnytte ditt fulle potensiale?

Søkemotoroptimalisering kan bidra til:

  • Økt organisk trafikk = gratis trafikk = økte inntekter
  • Bli mer synlig på nett og havne over dine konkurrenter i søkeresultatet
  • Nå ut til nye potensielle kunder
  • Nå ut til de riktige kundene i din målgruppe
  • Meget kostnadseffektiv markedsføring

Hvordan avgjøres det om nettsiden din havner på side 1 eller på side 14 på Google?

Google sin nåværende algoritme består av over 200 individuelle faktorer som er avgjørende for hvor en nettside havner i søkeresultatet.

Google skanner og samler inn informasjon om hver eneste side på nettsiden din med jevne mellomrom, og vil på bakgrunn av sine suksessfaktorer gi siden din en samlet “score” eller poengsum.

Din totale poengsum avgjør dermed hvor nettsiden havner i søkeresultatet, basert på de ulike søkeordene som blir brukt.

Ønsker du å lese mer om Google´ suksessfaktorer? Ta en titt her!

Gjør deg fortjent til Google sin tillit og du blir belønnet til slutt!

Desto flere av suksessfaktorene du etterlever og implementerer på nettsiden din og i ditt SEO arbeid, desto mer tillit vil Google gi din nettside.

Har Google tillit til nettsiden din, kan de trygt plassere den høyt på søkeresultatet for sine brukere.

Enkelt, ikke sant?

Folk spør gjerne hva som er de viktigste suksessfaktorene, men sannheten er at SEO-faktorene fungerer i harmoni med hverandre, og ingen enkel-faktor kan garantere en god rangering.

Det er med andre ord (dessverre) ingen quick fix eller snarveier til god SEO eller organisk trafikk.

Søkemotoroptimalisering er en lang og kontinuerlig prosess som skaper verdi over tid, så her gjelder det å være tålmodig.

Er alle rangeringsfaktorene like viktig?

Nei, det er påvist at enkelte faktorer faktisk har større betydning enn andre, men husk at det fortsatt er kombinasjonen av alle faktorene som er avgjørende.

Kvalitet og lengde på innholdet på nettsiden

Det viser seg igjen og igjen at Google belønner sider med mye innhold av høy kvalitet og det er påvist at dette har store innvirkninger på rangering i søkeresultatet.

Vi skal snakke mer om hva som er viktig å huske på når det kommer til innhold senere i bloggposten.

Eksterne lenker til nettsiden

Når en side lenker til din nettside tolker Google dette som en anerkjennelse av nettsiden din, og at de trygt kan henvise sine brukere til ditt nettsted.

Det gir Google et mål på hvor pålitelig, anerkjent og populært ditt nettsted er.

Google holder som regel kortene sine tett til brystet, men mange eksperter mener at eksterne lenker er den aller viktigste suksessfaktoren som har har størst påvirkning på hvor nettsiden havner i søkeresultatet.

Men, før du ringer alle bekjente for å be de lenke til nettsiden din, vær obs på at ikke alle lenker er bra.

Google gjør flere beregninger for å fastslå “verdien” og påliteligheten til en lenke som peker mot din nettside. Grunnen til dette er at folk forsøker å lure systemet med falske lenker, kjøp av lenker og oppsett av lenkefarmer.

Noen av faktorene som spiller inn når Google anslår verdien til en lenke:

  • Påliteligheten til nettsiden som lenker til din side
  • Populariteten til nettsiden som lenker til din side
  • Autoriteten til nettsiden som lenker til din side
  • Relevansen av innholdet mellom kildeside og målside. (ref. eksempel under)
  • Antall lenker fra samme kilde/domene

Eksempel

La oss si du driver et nettsted som selger hagemøbler. Gjennom et SEO verktøy du bruker ser du at det er 750 inngående lenker som peker mot din nettside, noe du er meget godt fornøyd med.

Når vi ser nærmere på disse lenkene ser vi imidlertid at 70% stammer fra en ukjent nettside basert i utlandet og resten er fra en aktør som lovet deg mange relevante og gode lenker til en billig penge.

I dette tilfellet vil sannsynligvis ingen av de 750 lenkene ha noen som helst betydning for nettsidens rangering, snarere tvert i mot.

Google plukker opp og flagger slike lenker i systemene sine, og nettsiden kan risikere straff i form av dårligere domeneautoritet og posisjon i søkeresultatet.

Betalte lenker vil sannsynligvis bli oppdaget og får en direkte negativ effekt. I noen tilfeller kan Google fjerne den aktuelle siden fra indekseringen, eller i verste fall fjerne hele nettsiden din fra søkeresultatet fullstendig.

Gjør deg fortjent til lenkene dine og ikke se etter snarveier!

Sikkerheten på siden (HTTPS)

HTTPS er en måte å kryptere informasjon mellom en nettleser og en webserver, og beskytter brukeren mot angrep hvor noen stjeler informasjon, som påloggingsinformasjon, kortdetaljer og annen sensitiv informasjon.

Google har bekreftet at de favoriserer HTTPS nettsider, da de ikke vil sende brukerne sine til usikre sider. Usikre sider vil derfor bli nedprioritert i søkeresultatet.

Mobilvennlighet

At nettsiden er responsiv og kompatibel med mobiler og nettbrett er uhyre viktig. Dette er også en faktor som Google har bekreftet at de vekter mye i søkeresultatet.

Google har også et gratis verktøy du kan bruke for å teste om din nettside er mobilvennlig. Test din nettside her.

Nettsidens opplastingshastighet

Som nevnt er det et stort fokus på brukervennlighet og sidens opplastingshastighet er en viktig faktor for dette.

Sørg for at bilder og koder komprimeres for å unngå at siden din bruker lang tid på å laste.

Du kan enkelt sjekke hastigheten på nettsiden din på Google sine sider.

bilde av google search console sin test av nettsidens hastighet

Skriv inn nettsidens URL øverst, enten til hele nettsiden eller en enkelt-side. Siden får en poengsum fra 0-100 som indikerer i hvilken grad det er nødvendig å gjennomføre tiltak for å forbedre hastigheten.

Du får også spesifikke optimaliseringsforslag som kan løse problemene på nettsiden, sammen med en forklaring på hvordan det kan fikses.

Våre 5 beste tips for deg som vil komme i gang med SEO!

 

1. Teknisk søkemotoroptimalisering – Få på plass det grunnleggende først

Det kan være fristende å starte rett på innhold og lenker når du skal starte ditt SEO arbeid. Jeg har jo tross alt nettopp forklart at dette er blant de viktigste faktorene!

Vel, innholdet ditt er uansett ikke mye verdt dersom de grunnleggende tekniske aspektene ikke er på plass på nettsiden din.

Små tekniske detaljer du gjerne ikke ofrer en tanke kan ha stor betydning!

Inkluder ditt viktigste søkeord i URL adressen, og gjør det tydelig for bruker hva som er tema på siden

URL adresse som viser søkemotoroptimalisering

Lag unike side titler som beskriver innholdet på siden

URL med sidetittel title tag SEO

H1/H2 overskrifter

Dette er hovedoverskriften (H1) og underoverskriftene (H2) på hver side og er uhyre viktig for SEO.

Når søkemotor skal tolke hva en side inneholder legges det stor vekt på overskriftene, og da spesielt H1.

Eksempelvis er H1 i denne bloggposten «Søkemotoroptimalisering – Våre beste tips» som gir både bruker og søkemotor en tydelig beskjed om hva denne bloggposten inneholder.

Lag unike meta beskrivelser for hver eneste side

Meta beskrivelser har ikke direkte påvirkning på rangeringen til siden, men er en unik mulighet for å annonsere innholdet på siden din til potensielle brukere, og påvirke antall klikk. Antall klikk (CTR) er en rangeringsfaktor, og sånn sett er meta beskrivelser en viktig indirekte SEO faktor.

Legg til bildebeskrivelser og alternativ tekst

Beskrivelse av bildene på nettsiden, som tillater søkemotor å tolke hva det er bilde av. Dette gjør siden enda mer relevant innenfor et spesifikt emne, og vil også føre til at bildene dine vises i Google sitt søkeresultat for bilder.

Lag et detaljert sitemap over nettstedet ditt

Sitemap.xml er en oversikt over alle sidene og URL adressene på nettsiden.

Sitemap.xml lister opp alle URL adressene som tilhører nettsiden. og er på en måte også en oversikt over alt innholdet.

Gå alltid igjennom sitemap.xml for å forsikre deg om at sidene dine blir indeksert og dermed blir synlig i søkeresultatet på Google.

Sjekk om din nettside har sitemap.xml.

2. Lag innhold som betyr noe for brukerne og som lett kan deles videre!

Innhold er som nevnt en av de aller viktigste av Google´s suksessfaktorer.

Google ønsker å lede brukerne sine til nettsider med verdifullt og unikt innhold, så fokus på innhold vil absolutt lønne seg i lengden. Hvor mye innhold som nødvendig per side er det forskjellige meninger om, men det er sterke indikasjoner på at det bør være minimum 200 ord på en side for å ha mulighet for å havne høyt i rangeringen.

Dersom du har laget innhold til nettsiden din, spør deg selv om dette før du publiserer:

  • Svarer jeg på det brukerne lurer på?
  • Er innholdet unikt?
  • Er det oversiktlig og lett å lese?
  • Har jeg brukt relevante overskrifter og underoverskrifter? (H1,H2)
  • Kommer tema og budskap tydelig frem?
  • Er innholdet pålitelig?
  • Er det tilrettelagt for at brukeren enkelt kan dele innholdet på sosiale medier?

3. Velg ut de viktigste søkeordene for din bedrift, og bruk de aktivt i ditt SEO arbeid

Tenk nøye igjennom hvilke søkeord du ønsker at din bedrift skal bli funnet på og kategoriser de viktigste søkeordene for hver kategori/produkt/tjeneste.

Her er det viktig å se ting fra kundens perspektiv. Hvem er målgruppen din og hvordan finner de dere? Hvilke kunder ønsker dere?

Plukk ut de viktigste søkeordene og start deretter arbeidet med å implementere søkeordene på nettsiden din. Det betyr ikke at du uten mål og mening skal plassere søkeordene du har valgt på nettsiden din!

Tenk heller at du skal svare på det søkeordet spør om. Ønsker du eksempelvis å rangere høyt for søkefrasen «Guidet tur til Besseggen», er løsningen å lage masse godt innhold om akkurat dette for å gjøre din side mest mulig relevant for de som søker etter det . Forsøk å svare på alle spørsmålene som kan skjule seg i søkefrasen. Det kan være generell info om Besseggen, informasjon om guidene, turløype, priser, kontaktinformasjon, tidligere erfaringer, bilder mm.

Hvilke søkeord skal du velge? Nøkkelen er å finne søkeord med lav konkurranse og høyest mulig månedlig volum.

Mange gjør feilen med å velge de søkeordene med mest volum, noe som i og for seg er logisk. Det er jo det søkeordet flest søker på! Bakdelen er at slike søkeord ofte er for generelle og har stor konkurranse.

For å finne relevante søkeord for din bedrift kan du bruke Google søkeordplanlegger, helt gratis! Her kan du skrive et relevant søkeord for din bedrift, og få flere forslag til andre søkeord sammen med blant annet konkurranse og månedlig volum/søk.

google søkeordplanlegger

Eksempel

La oss si du driver en nettbutikk som selger blant annet hodetelefoner. Du vil se at det isolerte søkeordet “hodetelefoner” har høyt volum og det er mange brukere som søker på det hver måned.

Men, for et generelt søkeord av den typen er det sannsynligvis høy konkurranse og det kreves mye for å havne på første siden på Google.

Dersom du isteden satser på et litt lengre søkeord som “ Trådløse hodetelefoner med bluetooth kristiansand” vil du få mindre trafikk, men du får brukere som vet nøyaktig hva de vil ha, er klar for å kjøpe og befinner seg i ditt nærområde.

Velger du isteden litt lengre søkefraser kan du altså få en god posisjon/rangering for et søkeord med færre månedlige søk, men du får fordelen med å få klikk fra brukere som er kommet lenger i kjøpsprosessen, og det er dermed høyere sannsynlighet for salg/konvertering.

Hvorfor jobbe for en høy rangering for et søkeord som bringer tusenvis til nettsiden din, om ingen av de faktisk kjøper produktet ditt?

4. Lær av dine konkurrenter

Prøv deg frem på Google med forskjellige søkefraser som er aktuelle for din bedrift.

Havner konkurrenten over deg i søkeresultatet? Ja vel, hvorfor? Hva gjør de annerledes?

Forsøk å finne ut hva som gjør at de har havnet der og ta det med deg videre i arbeidet ditt.

Det er ingenting i veien for å bli inspirert og lære av en konkurrent.

5. Vær tålmodig!

Fokuser på menneskene som besøker siden din, og ikke la fokus på søkemotorer ta helt overhånd.

Husk at søkemotoroptimalisering er et langsiktig og kontinuerlig arbeid, så du trenger ikke få alt på plass fra dag én.

Den gyldne regel for SEO er brukervennlighet, så prioriterer du det vil du sannsynligvis ha mange viktige SEO aspekt på plass allerede.

Trenger du hjelp? Les mer om våre tjenester innen søkemotoroptimalisering eller bruk kontaktinformasjonen til høyre på siden.

Få tilsendt en gratis SEO rapport for din nettside!

Johan Bakketeig - SEO ansvarlig Webcode

Johan Bakketeig

Fagansvarlig SEO

johan@webcode.no

(+47)92614909

Nerdometer:
Nivå :6

(Vi har laget vår egen nerdeskala slik at du som leser bloggen lett kan se hvor nerdete stoffet er…)

Relaterte blogginlegg

Snarveier