Sosiale medier blir en større og større del av markedsføring på nett og din bedrift bør også være synlig her.

Må bedrifter bruke sosiale medier?

Hvis man har en nettside, er det da nødvendig å være tilstede på sosiale medier? Vi i Webcode mener at det absolutt er nødvendig! Sosiale medier gir bedriften din mulighet til å kommunisere med og skape relasjoner til kundene sine på en særegen måte som man vanskelig kan oppnå med en vanlig nettside. På disse plattformene kan man gjerne være mer uhøytidelig i kommunikasjonen og vise mer «personlighet» enn det som er normalen for nettsider generelt. Man kan skaffe «følgere» som er interessert i det bedriften din tilbyr, og på denne måten skaffe seg lojale tilhengere av produktet eller tjenesten du selger. Men gap ikke over for mye – det er bedre å ha en god og aktiv tilstedeværelse på kun 1-2 forskjellige medier enn å halvhjertet prøve å rekke over alle de ulike.

Målretting

På de fleste sosiale medier er det mulig å opprette annonser og markedsføre disse til en spesifikk målgruppe basert på blant annet interesser, alder, kjønn, bosted, osv. Dette betyr at man kan målrette budskapet sitt til den gruppen man mener er mest interessert i produktet/tjenesten man selger, og dermed oppnå mer for de kronene en bruker på annonsering enn det man gjør for eksempel med en avisannonse.

De viktigste sosiale mediene

Under gir vi en kort forklaring på hva som kjennetegner de viktigste sosiale mediene i Norge i dag, sett fra en bedrifts synspunkt.

Facebook

Facebook er kanskje det viktigste mediet å være til stede på for bedrifter, og den plattformen flest kjenner til. Godt over 80 % av hele Norges befolkning har profil på det populære nettsamfunnet. Det betyr at det ikke kun er den yngre garde som er på Facebook, men nesten 70 % av de over 60 år har en bruker her. Facebook er altså en plattform hvor man kan nå store deler av befolkningen, uavhengig av hvem man ønsker å målrette markedsføringen mot.

Instagram

Instagram er stedet for å vise frem flotte bilder, og hovedvekten blant brukerne er kvinner mellom 20-40 år. Typiske bedrifter som bør være tilstede på Instagram er kles- og skobutikker, interiørbutikker, restauranter, fotografer, m.m.

YouTube

YouTube er verdens største nettsted for opplasting, visning og deling av videoklipp. Nesten 90 % av Norges befolkning bruker YouTube i større eller mindre grad, så her har man gode muligheter til å få vist frem bedriften eller produktet/tjenesten man selger til et bredt utvalg. Foreløpig er konkurransen blant annonsører lav her til lands, og det betyr at markedsføring på denne kanalen er billigere enn mange andre sosiale medier.

Twitter

Twitter kan beskrives som en «mikroblogg» hvor brukerne skriver korte meldinger på maks 140 tegn om det som opptar dem og kringkaster det ut til sine følgere. Mest utbredt blant menn i 20-40 årsalderen.

Snapchat

Snapchat er en app som lar brukerne sende bilder eller video med varighet på 1-10 sekunder direkte til andre brukere. De delte bildene/videoene blir så borte for godt og man slipper at bildene tar lagringsplass på mobilen. Mest utbredt blant de under 40.

LinkedIn

LinkedIn er et forretningsorientert sosialt nettverk og brukes i hovedsak at de som ønsker å være synlige for arbeidsgivere eller arbeidstakere. LinkedIn er kanskje mer seriøst og profesjonelt enn de tradisjonelle sosiale mediene. Mest utbredt blant menn med høyere utdanning.

Google+

Google+ er Google sitt motsvar til Facebook. Ca. 30 % av Norges befolkning har profil her, men de fleste bruker kun nettstedet månedlig eller sjeldnere. En god grunn til at bedriften din bør ha profil her er for å kjapt vise utvidet informasjon når folk søker etter firmaet ditt på Google, slik som kontaktinfo og anmeldelser.

Pinterest

Pinterest kan sammenlignes med en digital korktavle der du lagrer («pinner») bilder på ulike tavler. Brukes gjerne for å bli inspirert av nye trender og ideer og er spesielt stor innen temaene interiør, mote, bryllup, og «gjør-det-selv». Den største brukergruppen er kvinner mellom 20-40 år.

Tone Larsen

Prosjektleder/sosiale medier

tone@webcode.no

(+47)97 40 88 98

Vurderer du å lage en ny nettside? Eller ønsker du rådgivning innen digital markedsføring? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!

Kommende kurs
innenfor Sosiale medier

25

oktober 2017

Kurs i annonsering på Facebook, Introduksjon – Kristiansand

Vil du få nye kunder på en effektiv måte?

Vil du få nye kunder på en effektiv måte?

Varighet: 3

Anbefalt for: Nybegynnere

Snarveier